همان طور که می‌دانید پارچه‌ها انواع مختلفی دارند و براساس نوع بافت و نوع جنس به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها برای موارد خاصی مصرف دارند. می‌توانیم پارچه‌ها را به انواع: دست بافت، ماشین بافت، توری، حوله‌ای، پارچه مخمل، تریکو، کشباف و غیره تقسیم کنیم.

اکنون قصد داریم در این مقاله شما را با پارچه کرپ جودون اعلا و خصوصیات پارچه خوب آشنا کنیم.

معرفی پارچه کرپ

پارچه کرپ از زمان‌های قدیم مورد علاقه بانوان برای دوختن مانتو و انواع لباس‌های مجلسی بوده است. این پارچه به علت داشتن بافت خوب و اینکه کاملا روی اندام می‌نشیند از همان اوایل، طرفداران بسیاری پیدا کرد.

کرپ، پارچه‌ای نرم و کمی براق است که برای دوخت انواع مانتو و لباس‌های مجلسی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این پارچه از نخ پرتاب استفاده می‌شود. ضخامت این نوع پارچه متغیر است و جنس آن می‌تواند نرم و یا زبر باشد.
پارچه کرپ در موارد مختلفی کاربرد دارد، از این نوع پارچه علاوه بر دوختن انواع لباس در منسوجاتی مانند رومیزی، رومبلی، کوسن و غیره استفاده می‌شود. معروف‌ترین کرپ نوع ابریشمی آن است که از نخ ابریشم تهیه می‌شود.

کرپ جودون 4

پارچه جودون

پارچه جودون یکی از پارچه‌هایی است که کاربرد بسیار زیادی دارد از تهیه روکش‌های صندلی ماشین تا لباس‌های بچه‌گانه از انواع پارچه جودون استفاده می‌کنند. برای بافت این نوع پارچه از انواع نخ‌های مختلف مانند: نخ پنبه، نخ پلی استر، نخ لاکرا و غیره استفاده می‌کنند. پارچه بافته شده با هرکدام از این نخ‌ها کاربرد مختلفی دارد. پارچه جودون با دستگاه گرد باف بافته می‌شود و دستگاه را طوری تنظیم می‌کنند که طرح بافت آن لوزی- لوزی باشد.

پارچه جوردون به دلیل دارا بودن رنگ‌های متنوع و همچنین چهار فصل بودن، برای دوخت انواع تیشرت‌ها مخصوصا پلوشرت‌ها (تیشرت‌های سه دکمه) مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.

پارچه کرپ جودون اعلا

پارچه کرپ جودون ترکیب پارچه کرپ و جودون است. این پارچه علاوه بر عمر طولانی که دارد، بسیار کش آمده و زانو نمی‌اندازد. لباس تهیه شده با این نوع پارچه بسیار شیک است و برای دوخت انواع لباس منزل، لباس تابستانی، لباس ورزشی و غیره مناسب است.

کرپ جودون 1

خصوصیات یک پارچه خوب

خصوصیات یک پارچه خوب به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله این عوامل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تراکم پارچه: به تعداد نخ‌ها در یک سانتی متر از طول و یا عرض پارچه تراکم گفته می‌شود، هرچه قدر تراکم پارچه بیشتر باشد از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود زیرا تراکم بیشتر باعث استحکام پارچه می‌شود.
  • تاب نخ: هر چه قدر تاب نخ کمتر باشد پارچه بافته شده از آن نخ حجیم‌تر خواهد بود. پارچه‌هایی که با تاب نخ بالا، بافته شده‌اند احتمال ایجاد پرز در سطح بافتشان کمتر از پارچه‌هایی است که با تاب نخ کم بافته شده‌اند.
  • ظرافت نخ: هر چقدر نخ مورد استفاده در بافت پارچه نازک‌تر باشد، پارچه نازک‌تر خواهد بود. پارچه‌های بافته شده از نخ نازک سطح صاف و نرم‌تری دارند.

جهت خرید پارچه و اطلاع دقیق از قیمت پارچه می‌توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.