مغازه داران و شرکت های پخش پارچه، برای خرید پارچه عمده از کارخانه ها و یا بازار های پخش اصطلاحات خاصی را به کار می برند. در این مقاله می خواهیم با اصطلاحات رایج بازار پارچه آشنا شویم. این اصطلاحات درباره ی متراژ و اندازه ی پارچه ها، کیفیت و … به کار برده می‌شود و کاملا اختصاصی هستند. برای کسانی که قصد خرید پارچه در مقدار عمده را دارند، یا گرفتن اصطلاحات رایج ضروری و بسیار مهم می‌باشد.

آشنایی با اصطلاحات رایج بازار پارچه

همانطور که مسلم است خرید پارچه عمده ارزان تر از خرید خرد می‌باشد و خرید های عمده توسط مغازه داران انجام می‌گیرد. اگر تصمیم به راه اندازی فروشگاه پارچه دارید، باید ابتدا با یک شرکت یا کارخانه پارچه خوب و سپس با فوت و فن بازار پارچه آشنا شوید. یکی از فن های معاملات، یادگیری اصطلاحات بازار پارچه می‌باشد. پارچه نیز مانند تمامی اجناس دارای واحد مخصوص خود می باشد و در چند واحد عرضه می‌گردد. قطعا برای خرید عمده و خرده واحد ها متفاوت می‌باشد.

اصطلاحات رایج بازار پارچه

تعداد اصطلاحات رایج در بازار پارچه زیاد نیست، اما برای افراد تازه وارد، به ویژه کسانی که قصد خرید و فروش و فعالیت در این بازار را دارند، در ابتدا به نظر می‌رسد که یک غول ذهنی است و یادگیری چنین اصطلاحاتی سخت است. دانستن این اصطلاحات ساده به شما در معاملات و ثبت سفارشات خرید های عمده کمک زیادی می‌کند. کوچکترین مزیت در دانستن اصطلاحات رایج در بازار پارچه برای خریدار این است که فروشنده متوجه تازه کار بودن آن نمی‌شود و از ارائه قیمت های بالاتر دوری می‌کند.

اصطلاحات رایج بازار پارچه برای واحد های اندازه گیری

همانطور که اصطلاحات خاصی برای خرید یک تکه زمین مانند متر و قواره و … وجود دارد، در بازار پارچه نیز برای اندازه های خاص اصطلاحات خاصی وجود دارد که در زیر به این واحد ها اشاره خواهیم کرد.

یارد پارچه چیست

یارد همانند متر به عنوان یک واحد اندازه گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثرا در کشور های خارجی به عنوان واحدی برای اندازه‌گیری طول عرض کاربرد دارد. یک یارد پارچه 90 سانتی متر است و در اندازه گیری پارچه های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که در خرید آن فروشنده قیمت را بر اساس یارد حساب می‌کند نه متر، گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد از فروشنده قیمت را پرسیده و جنس را خریداری می‌نمایند، سپس بعد از رفتن به خانه و استفاده از پارچه دچار گمراهی می‌شوند که چرا پارچه کم آمده است. یک یارد چند متر است

در چنین شرایطی باید فرد متوجه این شود که واحد برای پارچه های داخلی کاربرد دارد نه جنس خارجی، به عنوان مثال هر طاقچه پارچه 50 یارد هست که معادل هر قاطچه پارچه 45 متر است پس در نتیجه شما هنگام پرسیدن قیمت پارچه، قیمت یک یارد را می‌شنوید.

طاقه پارچه چیست

طاقه یکی دیگر از اصطلاحات رایج بازار پارچه می‌باشد که به آن توپ پارچه نیز می‌گویند. توپ پارچه ها شامل متراژ های مختلفی از پارچه ها مانند 45 یارد یا 100 متر می‌باشد. یا به عبارتی هر طاقه پارچه 100 متر است.  قابل ذکر است که زمانی که از فروشنده سوال می‌کنید هر توپ پارچه چند متر است حتما در نظر داشته باشید عرض آن را نیز بپرسید که در پارچه مختلف این واحد متغییر است.

طاقه پارچه چیست

یک قواره پارچه چند متر است

یکی از پر تکرار ترین سوالات و پر تکرار ترین اصطلاحات در بازار های خرید و فروش پارچه کلمه قواره است که هر مراجعه کننده ای می‌پرسد یک قواره چند متر است ؟ پاسخ آن در هر فروشنده ای نسبت به نوع محصول و کاربرد آن یک اندازه منحصربه فرد خود را دارد. یا به عبارت دیگری اصطلاح قواره در بازار پارچه به یک اندازه مشخص برای تمامی موارد نیست، به طوری که به عنوان مثال قواره چادر با قواره اندامی شلوار فرق دارد. که در ادامه آن هارا توضیح خواهیم داد.

قواره پارچه چیست؟

  1. قواره پارچه شلوار مردانه: یک قواره شلوار تقریبا 1متر و 10 سانتی متر است.
  2. مانتو: 2 متر تا تا 2/5 متر متغییر است.
  3. دامن: 80 سانتی متر تا 1 متر.
  4. قواره استاندارد شال: بین 70 در 180 سانتی متر است.
  5. قواره پیراهن مردانه: 2 متر در 120 سانتی متر.
  6. قواره پارچه کت شلوار مردانه 3 متر باشد مناسب است.
  7. قواره چادر مشکی عمدتا در بازار با 5 متر یافت می‌شود.

عدل: هر عدل شامل 8 الی 12 توپ پارچه می باشد که هنگام خرید پارچه به صورت عمده داخل گونی قرار می گیرند، معمولا تعداد طاقه های پارچه در گونی زوج می باشد. طول و عرض: طول پارچه متراژ ان می باشد، اما عرض پارچه متفاوت می باشد، به طور مثال پارچه ای دارای عرض یک و مترو نیم و پارچه یدگیر دارای عرض سه متر است. حال در ادامه می خواهیم با اصطلاحات رایج درباره ی کیفیت پارچه ها آشنا شویم. همچنین بخوانید: بهترین الیاف در دوخت و بافت پارچه

اصطلاحات رایج بازار پارچه

اصطلاحات رایج بازار برای درجه بندی سلامت پارچه

برای درجه بندی سلامت پارچه ها یک سری قوانین وجود دارد که به اصطلاحات رایج تبدیل شده و با شنیدن هر اصطلاح شخص تشخیص می دهد که پارچه دارای چه کیفیت می باشد. پارچه ی درجه یک و بیست و پنج: این نوع پارچه دارای نقص فنی می باشد مانند اشتباه در چاپ، یکنواخت شدن رنگ ها و… اگرچه خود پارچه سالم است اما این عیب باعث می شود پارچه با قیمت پایین تر به فروش برسد. پارچه ی درجه یک و نیم: به پارچه ای که دارا زدگی، نخ کشی ملموس، لکه های مشخص و… باشد اصطلاحا پارچه درجه یک و نیم می گویند. پارچه ی درجه دو: زمانی که بیش از نصف طاقه پارچه، دارای عیب های درجه یک و نیم و یک و بیست و پنج باشد به آن پارچه ی درجه دو می گویند و در این صورت پارچه در بدترین حالت قرار می گیرد. همچنین بخوانید: منشا انواع پارچه و خاصیت هایی گوناگون آنها

اصطلاحات رایج بازار پارچه 4

اصطلاحات رایج بازار برای تشخیص کیفیت پارچه

برای این که بدانیم پارچه کیفیتی دارد باید جنس تار و پود و نوع بافت پارچه و … را بدانیم اما اصطلاحات دیگری نیز وجود دارد که علاوه بر ویژگی های شناسنامه ای تاثیر زیادی در کیفیت پارچه دارند. وزن یا گرماژ پارچه: وزن و گرماژ یک معنی مشخص دارند. به وزن دقیق هر متر پارچه بر حسب گرم، گرماژ می گویند، زمانی که می شونید فلان پارچه گرم بالا می باشد یعنی وزن زیادی دارد، اکثرا واژه ی گرم بالا برای پارچه های ضخیم مانند لباس های زمستانی نوعی تایید کننده ی ضخامت بالا و کیفیت می باشد. ضد آب ژاول: ضد آب ژاول یا ضد وایتکس بیشتر برای پارچه های مانند تترون به کار می رود که برای تولید ملحفه از آن استفاده می شود. پارچه ی ضد آب ژاول در برابر آب ژاول و وایتکس بسیار مقاوم می باشد و کیفیت و چاپ رنگی خود را از دست نمی دهد. شبه پارچه یا سوپر: یکی از اصطلاحات رایج بازار پارچه کلمه ی سوپر می باشد. زمانی که می گویند سوپر تریکو، یعنی با کیفیت ترین نوع پارچه ی تریکو، اما زمانه که می گویند شبه تریکو، یعنی پارچه ای با مشخصات تریکو با اندکی تغییر.

قیمت انواع پارچه و خرید آنلاین

حال که با اصطلاحات رایج بازار پارچه آشنا شدید، بد نیست که راهی برای خرید پارچه عمده ارزان را بدانید. یکی از راه های خرید پارچه خرید به صورت آنلاین می باشد. شما می توانید انواع پارچه های مختلف به صورت غیر حضوری و با قیمت مناسب خریداری کنید و در وقت و هزینه صرفه جویی کنید. قیمت پارچه بستگی به نوع پارچه و کیفیت آن دارد، اما معمولا قیمت خرید آنلاین پارچه، به دلیل حذف واسطه ها کاهش می یابد و مقرون به صرفه تر است. جهت مشاهده انواع پارچه می توانید به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.