تعریف پارچه

هنگامی که الیاف بسیار نازک در هم تنیده می شوند محصولی تولید می شود که به آن پارچه گفته می شود. بسته به نوع الیاف و نوع بافت انواع پارچه تولید می‌شود که دارای قابلیت های مختلفی بوده و در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تولید پارچه

پارچه ها در گذشته به صورت دستی بافته می شدند. اما امروزه به دلیل طراحی و ساخت دستگاه های مدرن تولید این محصول با پیشرفت های چشمگیری همراه بوده و طیف وسیعی از پارچه با دارا بودن ویژگی های مختلف به بازار مصرف عرضه شده است.

در تولید این محصول می توان از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا حتی ترکیبی از هر دو استفاده نمود. بیشتر افراد گمان می کنند که پارچه ها باید حتما توسط دستگاه های مخصوص بافته شوند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی پارچه هایی به بازار عرضه شده اند که بدون بافته شدن تولید می شوند. تهیه انواع پارچه با روش های ریسندگی، بافندگی و یا فشرده نمودن الیاف از روش های مهم تولید این محصول است.

به دلیل تنوع تولید انواع پارچه می توان این محصول را در 4 گروه ویژه دسته بندی نمود. این گروه ها نشان دهنده منشا تولید پارچه ها هستند.

  • پارچه هایی که از گیاهان تولید می شوند. مثل پنبه و کنف
  • پارچه هایی که از حیوانات به دست می آیند مانند پشم و خز
  • پارچه هایی که منشا معدنی دارند مثل پارچه های شیشه ای
  • پارچه هایی که منشا صنعتی دارند مانند نایلون
تعریف پارچه

پارچه طبیعی

بیشتر پارچه هایی که از گیاهان به دست می آیند و منشا گیاهی دارند به پارچه های طبیعی معروف هستند. این گروه از پارچه ها خود به چند گروه دسته بندی می شوند.

  • پارچه هایی که از میوه گیاهان به دست می آید مثل پنبه.
  • پارچه هایی که از ساقه گیاهان تولید می شود مثل کنف.
  • پارچه هایی که از برگ گیاهان به دست می آید مثل سیسال
انواع پارچه

پارچه مصنوعی

این نوع پارچه ها قابلیت تولید با مواد ارگانیک و یا غیر ارگانیک را دارد. در بعضی از موارد نیز این مواد با مواد شیمیایی ترکیب و به صورت پارچه تولید می شود. تولید این پارچه ها به دلیل تنوع بسیار زیاد به منظورهای خاصی انجام می شود. به عنوان مثال بعضی از پارچه با دارا بودن خاصیت ضد رطوبت برای تولید چادرهای مسافرتی و کیفی های حمل تجهیزات تولید می شوند.

از ویژگی های مهم انواع پارچه مصنوعی می توان به این موارد اشاره نمود.

  • وزن کم
  • ضد آب
  • ضد نور خورشید
  • عمر طولانی
  • مقاوم در برابر پارگی
  • ضخامت های مختلف

بعضی از انواع پارچه های مصنوعی با قابلیت عدم تخریب محیط زیست تولید می شوند.

انواع پارچه بافته شده و غیر بافته شده

معمولا پارچه بیشتر به صورت بافته شده و درهم تنیده شده تولید می شوند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدرن تولید پارچه به صورت غیر بافته شده نیز امکان پذیر است. انواع پارچه غیر بافته شده از الیاف درهم تنیده شده به صورت مکانیکی و یا شیمیایی تولید می شوند. از بارزترین نوع پارچه غیر بافته شده که دارای قدمتی چندین هزار ساله است پارچه نمد است. از این نوع پارچه به دلیل ضخامت زیاد و نوع الیاف به کار رفته در آن در تولید پوشاک زمستانی استفاده می شده است.

اما امروزه از الیاف غیر بافته شده بیشتر در مصارف پزشکی و تولید محصولات بهداشتی استفاده می شود. الیاف به کار رفته در این محصولات بیشتر از متریال پلی پروپیلن و هیدروفیل بوده و دارای جایگاه بسیار بالایی در پزشکی است.

از انواع پارچه غیر بافته شده می توان به این موارد اشاره نمود:

  • پارچه های اس ام اس: از این نوع برای تولید انواع ماسک، کلاه و یا لباس جراحی استفاده می شود. الیاف در این نوع دارای ضخامت بسیار کم میکرونی بوده و از نفوذ کوچکترین ذرات به داخل پارچه ممانعت به عمل می آورد. به همین دلیل استفاده از این نوع پارچه در لایه میانی ماسک های پزشکی از عبور میکروب و باکتری جلوگیری می نماید.
  • پارچه اسپان باند: این نوع نیز به دلیل نوع تولید دارای قابلیت فیلتر نمودن هوا و عدم عبور باکتری ها و آلودگی به داخل بسته بندی هایی است که از این پارچه برای بسته بندی آن استفاده نموده اند می شود. علاوه بر آن این نوع پارچه دوستدار محیط زیست بوده و به سرعت در محیط تجزیه و از بین می رود. تولید آن نیز با کمترین میزان آلودگی محیط زیست همراه است.
انواع مختلف پارچه

برای خرید پارچه به صورت عمده و یا خرید آنلاین پارچه می توانید و کسب اطلاعت بیشتر می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

فروشگاه پارچه MRA یکی از پیشگامان صنعت پارچه با تولید مرغوب‌ترین انواع پارچه در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف سعی در کسب رضایت مشتریان خود را داشته است. قیمت پارچه در این فروشگاه بسیار مناسب بوده و پارچه های عرضه شده در آن از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. خرید پارچه عمده و خرید پارچه عمده ارزان از این فروشگاه برای تولید کنندگان پوشاک، کیف و کفش و … با صرفه اقتصادی بیشتری همراه خواهد بود.