امروزه انواع مختلفی از پارچه ها در بازار وجود دارند که هر کدام از آن ها برای یک هدف خاص تولید می‌شوند، پارچه برزنت از معروف ترین موارد موجود در بازار می‌باشد که کاربردهای متنوعی دارد.
این پارچه به دلیل خاصیت نسوز بودن می‌تواند در ساختار بسیاری از وسایل استفاده شود، در حال حاضر بخش زیادی از صنعت نساجی از این پارچه به عنوان ماده اولیه بهره می‌برند، برای اینکه به خوبی با انواع پارچه برزنت و نسوز آشنا شوید، ادامه این مطلب را به طور دقیق دنبال نمایید.

برزنت نسوز

معرفی کامل پارچه برزنت

پارچه برزنت از مواد مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها با یک نسبت مشخص با یکدیگر مخلوط شده‌اند، بیشترین مواد سازنده برزنت شامل الیاف شیشه و فایبرگلاس می‌باشد که باعث نسوز شدن آن شده است.
این مواد می توانند در دمای ۵۰۰ درجه نیز دوام بیاورند که به همین جهت پارچه برزنت خاصیت ضدآتش و سوختگی پیدا می‌کند، بر روی پارچه برزنت یک لایه نازک فویل آلومینیمی نیز قرار داده شده است که همین امر مقاومت آن را چند برابر خواهد کرد، با توجه به ساختار محکمی که در این پارچه وجود دارد، عمر مفید آن نیز بالا بوده و تا سال های سال می،توان از آن به نحو احسن بهره برد.

بیشتر بخوانید: پارچه جودون

ضخامت این پارچه متفاوت است ولی از نیم میلیمتر آغاز می،شود و در نمونه های سه میلیمتری به پایان خواهد رسید، پارچه های با ضخامت بالا برای مواردی همچون بارانگیر و چادر به کار خواهد رفت.
نمونه های با ضخامت کم کم برای ساخت چتر یا کیف بسیار مناسب هستند و اکثرا از آن ها استفاده می،شود، امروزه در فروشگاه پارچه می‌توان نمونه های متفاوت این محصول را مشاهده کرد و سپس برای تهیه آن اقدام نمود.

بررسی انواع مختلف پارچه برزنت نسوز

پارچه برزنت با توجه به جنس سازنده آن در چند نوع تقسیم بندی می‌شود، این پارچه ها دارای کاربردهای متفاوتی هستند و برای موارد گوناگونی استفاده می‌شوند، حال می‌خواهیم انواع پارچه نسوز را بررسی کنیم.

پارچه برزنت فایبرگلاس

همانطور که از نام محصول مشخص است،‌ این پارچه از فایبرگلاس تشکیل شده است، در صورتی که پشم شیشه و رزین با نسبت های معین با هم ترکیب شوند، پارچه فایبرگلاس به وجود خواهد آمد.
برای ساخت این پارچه باید از رزین های خاصی استفاده نمود که رزین های پلی استر بهترین انتخاب ممکن برای این امر هستند، همچنین رزین اپوکسی و وینیل آستر نیز برای ساخت پارچه برزنت فایبرگلاس به کار می‌روند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: پارچه ملانژ

اکثر کسانی که با خرید آنلای پارچه آشنایی دارند این محصول را برای تهیه و خرید انتخاب می‌کنند، این پارچه مقاومت زیادی در برابر مواد شیمیایی و اشعه یو وی دارد که به همین علت برای ساخت پرده جوشکاری به کار می‌رود.
همچنین پارچه برزنت فایبرگلاس برای برای درز گرفتن درب ها و عایق صوتی بسیار مناسب است و از آن به طور پیوسته استفاده می‌شو، در حال حاضر قیمت پارچه برزنت فایبرگلاس در حد خوبی قرار دارد و می‌توان آن را به راحتی تهیه نمود.

برزنت نسوز

برزنت فایبرگلاس فویل دار

همانگونه که از نام این محصول مشخص است، برزنت فایبرگلاس دارای یک فویل آلومینیمی به عنوان لایه خارجی می‌باشد، ضخامت این پارچه نسبت به سایر انواع برزنت ها کمتر است و جزو پارچه ها نازک دسته بندی می‌گردد، همچنین ضخامت فویل به کار رفته در این پارچه بین ۷ تا ۲۵ میکرون می‌باشد، نکته جالب این است که همین ضخامت نازک باعث شده که وزن نهایی آن نیز پایین باشد.
وجود لایه آلومینیمی خواص کششی پارچه را بیشتر می‌کند و بر کیفیت آن می‌افزاید، این نوع از پارچه می‌تواند تا دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد را به آسانی تحمل کند.
همچنین آلومینیم موجود بر روی این پارچه، باعث انعکاس نور خورشید می‌شود و گرمای آن را بر می‌گرداند، از همین رو این پارچه برای استفاده در سلول های خورشیدی بسیار مناسب و کارساز خواهد بود، کسانی که به فکر خرید عمده پارچه ارزان قیمت هستند می‌توانند از طریق راه های ارائه شده اقدام نمایند.

همچنین بخوانید: پارچه پلی استر

سخن آخر

پارچه برزنت از پرکاربردترین پارچه های موجود در بازار است که در سال های اخیر میزان تولید آن افزایش پیدا کرده است، با توجه به تنوع بالای این محصول، بهتر است که قبل از خرید نوع نیاز فرد بررسی شود و سپس انتخاب نهایی انجام گیرد خوشبختانه قیمت پارچه برزنت نسوز و عایق به صورت منصفانه ای تعیین گردیده و می‌توان آن را به آسانی به قیمت بسیار مقرون به صرفه و ارزان از فروشگاه ام آر ای خریداری کرد.