رنگرزی یک حرفه قدیمی است که از گذشته های دور در ایران رواج داشته و به شکل گسترده ای استفاده می شده است. رنگرزی به فنی گفته می شود که به کمک آن رنگ آمیزی انواع مختلف منسوجات صورت می پذیرد.
برای انجام این کار باید مراحل مختلفی پشت سر گذاشته شود تا در نهایت رنگ دلخواه ایجاد گردد. در این مقاله می خواهیم با رنگرزی و روش های انجام آن به خوبی آشنایی پیدا کنیم. در همین راستا شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم.

رنگرزی و انواع روش های آن

روش های رنگرزی منسوجات

با توجه به نوع پارچه یا نخی که برای رنگرزی انتخاب می شود،‌ روش انتخابی برای آن نیز بسیار متفاوت خواهد بود. با این حال اکثر این روش ها از لحاظ کیفی عالی هستند و می توان از همه آن ها بهره برد. در حال حاضر بخش زیادی از منسوجات به کمک فرایند رنگرزی آماده می شوند و برای دوخت موارد مختلف به کار می روند. در ادامه بهترین روش های رنگرزی را بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:پارچه پلی استر پنبه چیست؟

رنگرزی چله ای

این روش رنگرزی از  سنتی ترین متدها برای رنگ کردن می باشد. در این سیستم نخ قبل از اینکه بافته شود رنگ خواهد شد. برای این کار نخ را بر روی یک چله مخصوص می پیچند. سپس رنگ مورد نظر را از از سوراخ هایی که برای اینکار آماده شده عبور می دهند.
این عمل باعث اشباع شدن نخ از رنگ می شود و در نتیجه رنگ کاملا به داخل بافت آن نفوذ خواهد کرد. بعد از اینکه نخ مورد نظر کاملا خشک شد، برای بافتن لباس یا هر وسیله دیگری قابل استفاده خواهد بود.

رنگرزی نقطه ای

یکی از مسائلی که معمولا برای نخ ها و پارچه ها به وجود می آید که مشکلی برای فروشگاه پارچه به حساب می آید و باعث ناخشنودی مشتراین می‌شود ایجاد لک روی پارچه می باشد. اکثر لک ها پس از شستشو پاک می شوند ولی بعضی از آن ها بر روی لباس باقی می مانند. برای اینکه این آثار نیز به خوبی پاک شوند می توان از رنگرزی نقطه ای نهایت استفاده ممکن را برد.
در این روش یک قسمت خاص از نخ یا پارچه به صورت نقطه ای رنگ می شود تا لکه مورد نظر به راحتی از بین برود. به کار بردن این روش در بسیاری از اوقات مثمر به ثمر خواهد بود و لکه را از بین خواهد برد.

رنگرزی متقاطع

به پودری که برای رنگرزی استفاده می شود در اصطلاح رنگینه می گویند. رنگینه باید در آب حل شود و یک محلول رنگ جدید را ایجاد کند. در نهایت این محلول در یک مکان خاص به نام حمام رنگ قرار می گیرد. در روش رنگرزی متقاطع،‌ پارچه های مختلف در یک حمام رنگ می توانند رنگ های متفاوتی نیز بگیرند.
به طور مثال یک پارچه نایلونی به رنگ کبود در می آید و نمونه دیگر به رنگ آبی آسمانی تغییر رنگ می دهد. این ویژگی خاص سبب شده تا محبوبیت این روش در بین رنگرزان بسیار زیاد باشد.

بیشتر بخوانید:بهترین نوع پارچه برزنت

رنگرزی با کمک محلول

در این روش خاص رنگینه به حالت محلول در می آید و  سپس نخ یا پارچه در داخل آن انداخته می شود. در این مرحله رنگدانه ها در داخل محلول با یکدیگر پیوند می خورند و عمل رنگرزی سریع تر اتفاق می افتد. فیلامنت ها در این حالت به راحتی شکل می گیرند و همین موضوع کیفیت کار را نیز افزایش خواهد داد.
اکثر الیاف سلولزی که در حال حاضر می بینید با کمک این متد رنگ آمیزی شده اند. البته این روش برای رنگ آمیزی منسوجات غیر سلولزی نیز مفید و موثر خواهد بود.

رنگرزی عدلی

اگر می خواهید که کار رنگرزی برای شما ارزان تر تمام شود،‌ این روش برای شما بسیار مفید است. در این متد نیازی به پاکسازی و صمغ گیری نخ و پارچه نیست و از این لحاظ زحمت کمتری نیز دارد. منسوجات در داخل آب سرد انداخته می شوند و به دلیل میل زیاد پارچه به رنگینه، به سرعت رنگ آمیزی انجام می شود.
اکثر پارچه های چیت بدلی با کمک این شیوه رنگرزی می شوند و در نهایت به بازار فرستاده خواهند شد.

رنگرزی باتیک

یکی دیگر از روش های رنگرزی قدیمی که کاربرد زیادی دارد رنگرزی باتیک است. این متد بیشتر در کشور اندونزی به کار می رود و رونق زیادی در آن کشور دارد. در این سیستم بخش هایی که نباید رنگ شوند توسط موم پوشانده می شود. بقیه قسمت ها در معرض رنگینه قرار می گیرد تا به خوبی رنگ بگیرند.
این کار ممکن است چندین بار تکرار شود تا نتیجه به دست آمده مثبت باشد. با کمک این روش می توان شاهکارهای زیادی خلق کرد و از دیدن آن ها لذت برد.

برای خرید پارچه می‌توانید از فروشگاه علیرضا دیدن نمایید و بهترین و با کیفیت ترین پارچه ها را با بهینه ترین قیمت تهیه نمایید.

رنگرزی و انواع روش های آن