آیا تفاوت پارچه جاجیم و پارچه گلیمی را می دانید؟برای اینکه بتوانید تفاوت بین پارچه جاجیم و پارچه گلیمی را تشخیص دهید باید با هر پارچه از نظر بافت و جنس به طور کامل آشنایی داشته باشید تا بتوانید تفاوت بین پارچه آنها  را به خوبی تشخیص دهید زیرا پارچه جاجیم و پارچه گلیمی از نظر بافت و نرمی و زبری پارچه کاملا متفاوت می باشند.برای مثال پارچه جاجیم از پارچه گلیمی بافت لطیف تر و نازک تری دارد که ما در این مطلب شما را با این تفاوت آشنا خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

 

همچنین بخوانید: پارچه جودون و انواع آن

تفاوت پارچه جاجیم و گلیمی

تفاوت پارچه جاجیم و پارچه گلیمی

همان طور که گفتیم برای تشخیص پارچه جاجیم و پارچه گلیمی باید به طور کامل هر یک از این پارچه ها را بشناسید.پارچه جاجیم نسبت به پارچه گلیمی  لطیف تر و نازک تر می باشد که ضخامت آن چیزی بین پارچه و گلیم می باشد.

در بافت جاجیم در طول زیاد و عرض کم بافته می شود ولی در گلیم در ابعاد مشخصی بافته می شود.

در نقش و نگار جاجیم محدودیت وجود دارد به دلیل اینکه بافت جاجیم از تار و پود درست می شود نقش و نگار آن نیز یا افقی یا عمودی است ولی در گلیم تا حدی این محدودیت ها از بین رفته است و می توان روی آن نقش و نگار را دید.

در بافت گلیم چله به شکلی قرار گرفته است که دید ندارد ولی در جاجیم به راحتی می توان بافت پارچه را دید.

جاجیم به دلیل بیشتر بودن چله نسبت به گلیم ظریف تر است.

 

همچنین بخوانید: پارچه پلی استر

تفاوت پارچه جاجیم و گلیمی

 

مشخصات پارچه جاجیم

مشخصه ی بارز جاجیم دو رو و ضخیم بودن آن است که جزو صنایع دستی به شمار می رود که در هر منطقه از کشور نام آن را به زبان خود گذاشته اند برای مثال در ایلام به جاجیم،جول می گویند و به کسی که آن را می بافد جولاهه می گویند.جاجیم بیشتر به منظور زیرانداز،رختخواب پیچ و یا روی کرسی استفاده می شود.

جاجیم به دلیل پرز نداشتن می توان از دو روی آن استفاده کرد.جاجیم را بیشتر در ابعاد بیست تا پنجاه سانتی متر در طول هشت تا ده متر می بافند که نقش و نگار  ها در تمام جاجیم یک شکل می باشد مثلا اگر بافت جاجیم راه راه شروع به بافت شود تا انتها به همین صورت بافته می شود.امروزه جاجیم را بیشتر به صورت ماشینی می بافند که از الیاف مصنوعی به کار می برند.

مشخصات پارچه گلیمی

پارچه گلیمی نیز از صنایع دستی می باشد که مانند قالی پرز بلند ندارد و سطحی صاف و بدون پرز دارد که برای داشتن نخی نازک که تا گلیمی لطیف داشته باشد از پشم زیر بغل و زیر گلوی گوسفند استفاده می کنند.پشم گوسفند علاوه بر راحتی در حالت دادن،رنگ پذیری خوبی نیز دارد.

گلیم بافی جزو صنایع دستی با قدمت هفت هزار ساله است که در برخی از موزه ها از گلیمی با قدمت شش هزار ساله را می توان دید.

تفاوت پارچه جاجیم و پارچه گلیمی در چیست؟

همان طور که گفتیم از بارز ترین تفاوت پارچه جاجیم و پارچه گلیمی جنس پارچه و نوع بافت آن می باشد که جاجیم نسبت به گلیم نازک تر و لطیف تر می باشد که می توان از دو روی آن نیز استفاده کرد و دیگر تفاوت پارچه جاجیم پارچه گلیمی در نقش و نگار پارچه ها می باشد که در پارچه گلیمی نسبت به پارچه جاجیم نقش و نگار بیشتری را می توانید ببینید.

 

همچنین بخوانید: پارچه اسپان باند

تفاوت پارچه جاجیم و  گلیمی

 

خرید پارچه و قیمت پارچه

در این مطلب شما را با تفاوت پارچه جاجیم گلیمی آشنا کردیم که متوجه شدیم جاجیم کاربردی غیر از زیر انداز نیز دارد که اکثریت از آن بیشتر به عنوان رختخواب پیچ استفاده می کنند.نسبت به نیازی که از پارچه دارید می توانید به راحتی از بین این دو پارچه با توجه به تفاوت پارچه جاجیم و پارچه گلیمی که گفتیم انتخاب درست را انجام بدهید.

که امروزه پارچه جاجیم و پارچه گلیمی از حالت سنتی خارج شده و به صورت ماشینی بافته می شود که فروشگاه ام آر ای سال ها در عرصه تولید این پارچه ها فعالیت دارد.

برای خرید پارچه جاجیم یا گلیمی قیمت ها نسبت به متراژ آن ها متفاوت می باشد.که پیشنهاد ما به شما خرید از فروشگاه پارچه ام آر ای می باشد که سال ها در این عرصه فعالیت داشته اند.

فروشگاه ام آر ای با سالها تجربه در تولید پارچه توانسته است اعتماد بسیاری را کسب کند که پیشنهاد ما به شما برای خرید عمده فروشگاه ام آر ای می باشد.